Pretoria

4 maart 2013 - Pretoria, Zuid-Afrika

Redelijk geslapen vannacht.  Remy was zoals gewoonlijk weer te lang voor het bed, maar heeft wel goed geslapen.  Om 07.30 uur ontbeten.  Om 09.00 uur hadden we de meeting en kregen we de huurauto op het hotel. Hele aardige mensen trouwens van de reisorganisatie hier ter plaatse. Het was een ouder koppel wat ons de vouchers en info gaf. De man was eigenlijk van Groningen maar woonde hier al meer dan 50 jaar en de vrouw was een echte Afrikaanse.  Ook de huurauto was super geregeld.  We hebben een Toyota corola. Groter als verwacht.  Heeft nog geen 9000 km op de klok. Toen kon het avontuur pas echt beginnen.  Nu moeten we zelf gaan rijden en ook nog aan de verkeede kant.  Remy is als eerste achter het stuur gekropen.  En ja we zijn veilig in het volgende hotel in Pretoria aangekomen.  Het was maar 30 min. rijden. Echt een super leuk en knus hotel. Natanja. Het heeft maar 16 kamers. Eigenlijk slapen we gewoon bij mensen thuis die wat kamers verhuren.  De mensen zijn echt super vriendelijk.  Ook grappig dat je de mensen redelijk kan verstaan als ze Zuid Afrikaans praten. Lijkt best veel op het Nederlands. Toen we op de kamer aankwamen stond er een welkoms mand met allemaal lekker dingen voor ons klaar van de reisorganisatie en het hotel.  Nadat we onze spullen hadden opgeruimd en wat tips wat betreft de bezienswaardigheden hier in Pretoria vsn de eigenaresse zijn we weet op pad gegaan. Onze eerste stop was bij het voortrekkers museum.  Wat een mooi gebouw en ook een geweldig uitzicht over Pretoria.  Daarna zijn we nog naar het Paul Kruger huis gereden. Paul Kruger is de oprichter van het Kruger park. Hier hebben we alleen ff een foto gemaakt en daarna doorgereden naar church square. Dit was een mooi plein met met hele mooie gebouwen.  Hier lag ook het gerechtsgebouw.  Vroeger was dit een militair hospitaal van de britten. We zijn gewoon eens naar binnen gelopen of we even binnen mochten kijken. Hier hadden we achteraf helemaal geen spijt van.  In eerste instantie waren ze niet zo vooruit te branden,maar uiteindelijk wilde een bewaker ons toch wat laten zien. Dit was heel bijzonder, omdat hier nooit toeristen komen en dat rechtbank ook nog gewoon gebruikt wordt. We hebben de rechtzaal gezien waar Nelson Mandela veroordeeld is. Ook hebben wij de cel gezien waar Nelson 6 maanden gevangen heeft gezeten voor hij naar Robbeneiland is gebracht.  We hebben ook een tekst van Mandela op de muur gezien. Dit wad dus heel speciaal.  Daarna zijn we nog even om het rugby stadion gereden wat je kunt kennen van de film invictus en van het wk. Daarna zijn we terug gereden naar het hotel. Ik heb dit keer gereden.  Is toch ff wennen om hier te rijden. Het schakelen doe je met je linkerhand en ook de richting aanwijzer zit rechts. We hebben allebei heel ff spook gereden maar we zijn veilug weer op het hotel aangekomen. Dus geen paniek! Vanavond staat niks speciaals op het programma. We zijn zitten aan een lekker biertje dat inslaat als een bom. Morgen gaan we naar Hazyview. Dat zal bijna 400 km, , maar later meer hierover.