Reisverslag van onze duik vakantie in Sharm El Sheikh

1 november 2012 - Sharm El Sheikh, Egypte

Even een verslagje van onze vakantie in Egypte tot nu toe. We zijn inmiddels alweer een week hier en het bevalt nog steeds heel erg goed. Het hotel is veel beter dan vorig jaar. Ook over het eten hebben we tot nu toe niks te klagen. Maar ik moet er wel bij zeggen dat we regelmatig ook in het centrum eten. Dat doen we dan op de dagen dat we ook gedoken hebben. Ik tik dit verslagje nu op het stand en het is woensdag. Morgen zet ik het pas op internet als we weer in het centrum zijn na het duiken. We hebben er op dit moment al 3 duik dagen opzitten. Voordat we weg gingen hadden we er eigenlijk maar 5 gepland,maar we hebben nog een extra dag bij geboekt. Met de eerste twee dagen hebben we ons padi advance cursus gedaan. Was erg leuk en vooral leerzaam. Hierdoor kunnen we nu tot 30 meter diepte duiken. Met deze cursus kan je 5 specialiteiten doen. Twee zijn er verplicht en dat zijn de diepte duik en de navigatie duik. Wij hebben de andere 3 wel zelf mogen kiezen. We hebben voor drijfvermogen,driftduik en fotografie gekozen. Ik heb zelf wat moeite gehad met navigatie maar alles is goed gekomen. Na onze cursus wilde we graag naar een wrak gaan met de naam thistlegorm. Voor de geïnteresseerde kunnen de naam van het wrak eens googlen. We hebben meteen maar een cursus wrakduiken gedaan zodat we eventueel ook het wrak in konden als we wilde. We krijgen hier ook een pasje van trouwens net als van onze padi advance cursus. Remy is het wrak wel een klein stukje in geweest,maar ik niet. Ik had niet zozeer de behoefte om de kleine donker ruimtes in te gaan. Ook met reden dat we geen handschoenen aanhadden en met een shorty doken ipv met een lang pak. Dan ben je toch wat beter beschermd tegen het geroeste wrak. Want daar wil je je echt niet aan open halen. Het was echt geweldig om zo'n groot wrak in zo'n goede conditie te zien. Met de eerste duik hebben we de achterkant van het schip bekeken wat op ongeveer 30 meter diepte lag. Nogmaals geweldig om te zien. Onze tweede duik was echter wat minder. Maar dat lag niet aan ons maar aan een groepsgenoot. Dit was de duik waar we de mogelijkheid hadden om het wrak in te gaan. Ik had al aangegeven dat ik dat niet wilde. Dit was geen probleem. Ik zou op een aangegeven plaats op de rest van de groep wachten.  Op een gegeven moment komt de instructeur voorbij dat hij iemand kwijt was. Kwalijke zaak natuurlijk. Hij is meteen gaan zoeken,want er verdwalen ook nog als eens mensen in een wrak en dan verdrink je. Maar in het wrak kon hij die persoon niet meer vinden. Toen was er lichte paniek. Iedereen van onze groep moest de duik daarom voortijdig afbreken en dat was natuurlijk balen. Achteraf bleek die vermiste persoon al op de boot te zitten. Hij was waarschijnlijk onderwater in paniek geraakt en meteen naar boven gegaan zonder iemand wat te laten weten. Heel dom en ook heel gevaarlijk ivm decompressie ziekte. Onze tweede duik heeft daarom nog geen 30 min. geduurd. Maar ja veiligheid gaat boven alles dus niks aan te doen.We moesten wel lang varen voor we bij het wrak waren 4,5 uur heen en later op de dag natuurlijk ook weer terug. Dus we waren kapot. We hebben vandaag lekker een relax dag op het hotel en morgen gaan we weer duiken. We duiken om de dag zodat we onszelf ook verplichten om onze rust te pakken. De foto's voeg ik dit keer niet bij het verslag. Die zet ik op fb of kunnen jullie zien als we weer terug zijn. Voor paps en mams maak jullie maar geen zorgen hoor. Hier gaat echt alles super en we letten heel goed op mekaar. Vooral tijdens het duiken. Na iedere duikdag mail ik of zet ik wat op fb. Dus geen zorgen!  Al met al een super vakantie gehad!