Wauw wat een dag! Heerlijk gedoken

4 oktober 2017 - Inhambane, Mozambique

Hoe kan het ook anders dan dat we vanmorgen weer voor de wekker wakker waren. Om 06.30 uur een heerlijk ontbijtje op het terras van het guesthouse met uitzicht op zee. We werden vanmorgen al getrakteerd op walsvishaaien in de baai voor het guesthouse. Je zag ze af en toe omhoog komen. Wat geweldig om dit zo te zien gebeuren. Dit is weer een ervaring die niemand ons meer af neemt en die we ook zeker nooit meer zullen vergeten. Om 07.30 uur moesten we bij de duikschool zijn. Was toch wel ff spannend omdat de zee omstandigheden hier anders zijn dan op vele andere plaatsen waar we tot nu toe gedoken hebben. Er is hier veel stroming en je moet snel naar de bodem zakken. Na de briefing liepen we het strand op om op de boot te stappen. De boot wordt hier met een tractor het water ingeduwd. Daarna moet je met z'n alle de boot van de trailer afduwen en moet je de neus van de boot de branding induwen. Dat was  al een excursie op zich. Eenmaal de neus gedraaid moesten we allemaal snel de boot in. Volle gas door de branding. Boh wat ging het bootje op en neer. Zaten zeker golven bij van 3.5 tot 4 meter. We moesten zo'n 45 minuten varen om bij de eerste duikplek aan te komen. Onderweg verschillende walsvishaaien gezien. Echt geweldig. We zagen ze een paar keer echt goed uit het water springen. Wauw wat schitterend. Helaas niet echt een duidelijke foto van maar het zit in ons geheugen! Na 45 minuten aangekomen bij Manta Reef. We moesten snel naar ongeveer 20 meter zakken. Wat een mooie duikplek zeg! Zeker net zo mooi als Egypte.  Wat een mega grote vissen hier in Mozambique. Dit hebben we nog nooit op een andere plek gezien. Zoveel mooie vissen met schitterende kleuren. Mooi koraal. We hebben vissen gezien die meer dan een meter groot waren. Een mureen van zeker 1.5 meter als hij niet groter was. Mureen is zeeslang. Een lionfish met een doorsnede van zeker 40 cm. Echt mega groot. We hoorde de walsvishaaien heel goed onder water. Heel speciaal. Dat maak je niet vaak mee tijdens het duiken. We hebben ze helaas niet van dichtbij gezien. Er zitten ook veel manta roggen, maar deze hebben we helaas ook niet gezien. Wie weet later deze week. Ineens moest Remy samen met een andere dame terug omhoog. Ze waren iets meer door hun lucht heen dan de rest van het groepje. Ik bleef in het water bij de duikinstructrice.  We zijn uiteindelijk op 22 meter geweest en heb 42 minuten gedoken. Mijn fles was nog niet leeg, maar van wel. Toen ik boven water kwam zag ik al dat Remy zich niet goed voelde. Hij was inmiddels heel erg zeeziek geworden. Boh wat voelde hij zich beroerd. Hij wilde het liefste terug naar de kant, maar helaas voor hem ging dat niet. Hij heeft flink moeten overgeven. Bepaald niet leuk natuurlijk. Nadat de flessen weer opnieuw opgebouwd waren zijn we naar de volgende duikplek gevaren. We hebben de tweede duik bij Giants Castle gemaakt. Hier moesten we snel richting de 30 meter afzakken.  Remy is ook weer mee naar beneden gegaan. Eenmaal terug onder water voelde hij zich al snel wat beter. Ook hier weer een hoop mooie grote vissen gezien. Het zicht was hier wel wat minder en de stroming was behoorlijk sterk. Ik heb wat foto's gemaakt en wat korte video's. Het ziet er op de foto's misschien wat somber uit, maar dat was het totaal niet. Maar het blijft moeilijk om onder water foto's te maken. Video's kan ik op vakantie niet uploaden. De tweede duik heeft maar 28 minuten geduurd, maar dat heeft met de diepte te maken. Je kan niet lang op 30 meter blijven. Al met al hebben we ondanks de zeeziekte van Remy echt een super dag gehad.  Echt geweldig. Vanmiddag nog ff naar het strand geweest, maar de wind werd behoorlijk sterk en we waren moe. Dus zijn rond 16.00 uur lekker naar de kamer gegaan om ons op te frissen. Straks nog lekker een hapje eten en optijd naar bed. Remy twijfelt nog of hij nog meer duiken wilt maken aangezien hij vandaag zo ziek is geweest. Ik hoop het wel, want wil niet graag alleen gaan, maar hij moet zich ook prettig voelen. Dus wordt vervolgd.....

1. Bea:
    4 oktober 2017
    Hele mooie foto's en reisverhaal. Goed te lezen, dat jullie het zo naar je zin hebben.
    Groetjes en beterschap voor Remy xxx
  2. Ramona:
    4 oktober 2017
    Haha gaat nu alweer beter. Hopelijk gaat het morgen op de boot ook goed met hem 😜
  3. Jornic:
    4 oktober 2017
    Ik denk dat hij gewoon zeeziek was. Eerder omhoog en dan wachten in een boot op een zee met golven. Dus dat komt wel goed.

Zo te lezen prima duik ervaring. Foto's zien er goed uit!!!

Nic xxx
  4. Ramona:
    4 oktober 2017
    Ja idd Nic. Behoorlijk zeeziek. Hopelijk gaat het morgen beter dan neemt hij pilletjes in 😉
  5. Anja:
    5 oktober 2017
    Wat een verhaal😱en dat nota bene op dierendag.
    Remy voel je niet schuldig,ik wordt haast zelf zeeziek van het lezen van dit verhaal😘
    Golven van bijna 4 meter is geen kattenpis😂
    Deze ervaring neemt niemand jullie meer af
    Geniet van jullie vakantie😘het is jullie gegund
  6. Ramona:
    5 oktober 2017
    Hoop dat het vandaag beter met hem gaat. Is echt gaaf hier