Wat een helse dag

20 november 2014 - Nationaal park Golden Gate Hoogland, Zuid-Afrika

Boh wat een dag weer zeg. Vanmorgen alweer voor de wekker wakker. Van uitslapen komt hier niks terecht,maar ja daar zijn dit soort vakanties ook niet voor natuurlijk. Na een heerlijk en vooral stevig ontbijdje zijn we naar het Glenn Reenen kamp gereden onderaan de berg waar we slapen. Vanuit hier vertrokken alle wandel tochten. Na wat extra water te hebben gekocht zijn we begonnen. We hadden de keuze uit 6 verschillende wandelingen variërend van 45 min. tot 4 uur. Mogen jullie raden welke wij hebbben gekozen..... uhm.. hoor het kraken tot hier in Golden Gate. Ja wij zijn voor de wandeling van 4 uur gegaan. Onze ervaring hier is inmiddels wel dat je het niet zo ruim moet nemen qua tijd. Meestal klopt het niet in de negatieve zin. Wij zijn natuurlijk ook geen berggeiten hihi. Nou de wandeling begon direct goed. Behoorlijk stijl. Het was niet echt wandelen, maar meer klauteren. Uitzicht was super.Boh de tocht werd eigenlijk steeds pittiger. We liepen ook echt op het randje van de afgrond. Een verkeerde stap en je zou een rot eind de afgrond in vallen. Via een ketting moesten we nog een stuk om hoog klimmen. Dat was wel spannend aangezien je nergens vast zat. Na omhoog geklommen te zijn was het weer een hele opluchting dat weer weer wat naar beneden konden. Maar dit was niet voor lange duur. Hup we moesten weer omhoog. Op een gegeven moment werd het pad dusdanig stijl en werd de afgrond zo diep dat we ons af vroegen of dit nog wel zo verantwoord was om mee door te gaan. Ook namate je hoger kwam begon de wind behoorlijk op te zetten. We zaten uiteindelijk op een hoogte van bijna 3000 meter. Toen zagen we twee andere naar beneden komen. We vroegen hun waarom ze terug kwamen. Hun gaven aan dat het onverantwoord was om nog verder om hoog te gaan. De windwerd steeds erger en er was een grote kans dat het begon te regenen. Aangezien het pad naar boven er niet beter op werd en zeker niet als het ook nog nat zou worden door de regen hebben wij er ook voor gekozen om weer terug te lopen. We waren al bijna 3,5 uur aan het klimmen geweest dus dat was wel balen,maar we denken wel dat we de beste keus hebben gemaakt om te keren. Wij zijn uiteindelijk ook geen ervaren bergbeklimmers of hikkers. Maar alles wat we stijl omhoog hadden gelopen moesten we nu weer stijl omlaag. We zeiden tegen elkaar dat we achteraf ook beter een andere route hadden kunnen nemen. Ook deze route was voor gevorderden. Uhm... dat zijn wij toch niet. Daar kwamen gaande weg wel achter. We kunnen blij zijn dat er niks gebeurd is. We hebben over de afdaling ook nog eens 2 uur gedaan. We hebben dus in totaal 5,5 uur gelopen. We zijn nog nooit zo blij geweest om weer terugop het asfalt te staan. Na afloop hebben we ons getrakteerd op een lekkere magnum. Die smaakte wel :-). Daarna zijn we nog even naar een hotel gereden wat wat verder op lag. We wilde hier nog even onze mail checken, maar ik kwam helaas niet op het internet. Dan maar we terug naar het huisje. Remy heeft nog wat film gekeken. Ik was echt helemaal afgebrand. Ik ben even op bed gaan liggen. Vanavond dan echt de laatste keer de braai aan. Morgen hebben we de laatste volledige dag hier in Zuid Afrika. We rijden morgen weer naar Johannesburg. Morgen maar kijken wat we nog gaan en willen doen.

1. Jornic:
    21 november 2014
    Gaaf dat hiken !!! En die Magnum !!! App even hoe laat je jullie weer op schiphol staan. XXX Nicole
  2. Gonnij:
    22 november 2014
    nog een paar dagen geniet nog maar even van alles .gr gon