Johannesburg

3 maart 2013 - Johannesburg, Zuid-Afrika

Zo de eerste dag Zuid Afrika zit er alweer bijna op. Wat gaat dat snel he! Maar ik moet zeggen deze dag is wel al meteen goed binnen gekomen.  Dit had twee redenen.  De eerste was toch al met al de vermoeidheid.  Zijn natuurlijk vanmorgen aangekomen hier in Johannesburg na een vlucht met niet al te veel slaap en om 13.00 uur zijn we opgehaald voor de Soweto tour. Nou ik kan iedereen vertellen dat hakt erin. We hadden eigenlijk toch wat anders verwacht tijdens de tour. Armoede dachten we te zien.  Nou en dat hebben we gezien. Het is echt niet te geloven hoe de mensen hier leven met bijna niks. Geen eigen toilet ruimte. Geen stromend water en geen electrisietijd.  Niks maar dan ook echt totaal niets. Hutje mutje op elkaar. Maar Soweto kent ook betere wijken. In een van die straten stond zelfs een Ferrari.  Dus enorme verschillen op een steenworp afstand van elkaar. In Soweto wonen maar liefst 8 miljoen mensen. We zijn bij het oude huis van Nelson Mandela geweest.  We hadden een hele enthousiaste gids die aan een stuk door bleef ratelen.  Maar dat hield ons wakker. Daarna zijn we naar het apartheidsmuseum geweest.  Dit was ook zeer de moeite waard.  Omdat we dit perse gezien wilde hebben moesten we deze tour vandaag doen, omdat het museum op maandag gesloten is. Rond 17.20 uur waren we weer terug op de lodge. Nadat we ons hadden gewassen zijn we naar een ander hotel gegaan om wat te eten. Dit omdat wij zelf op het hotel niks hadden. We hebben springbok carppacio gehad en varkensribben. Dit was niet zo'n succes.  De carppacio ging nog wel, maar ik kreeg het hoofdgerecht niet weg. Lag zowel aan het eten als aan mij. Nu liggen we lekker in bed en gaan we slapen.  We zijn echt doodop. Morgen wordt een spannende dag, , omdat we zelf gaan rijden. Morgen om 09.00 uur hebben we een briefing en daarna gaan we de auto ophalen en richting Pretoria rijden. Hierover morgen waarschijnlijk meer.