Wat een dag in Swaziland

10 maart 2013 - Manzini, Swaziland

Wat een dag hebben we vandaag weer gehad. We hebben weer heel wat meegemaakt! Ik zal eens bij het begin beginnen.  Rond 07.15 uur hebben we ontbeten.  Om 09.00 uur moesten we ons melden bij de ingang vsn het park.  Er zou een gids op ons wachten en we zouden een tour krijgen naar een Swazi dorp. De tour begon bij een kaarsen fabriek. Hier werden allerlei soorten kaarsen met de hand gemaakt.  Leuk om te zien. Wat souvenirs gekocht. Hierna zouden we naar het dorp van de gids gaan. Dit werd een grote ramp! Het begin van de weg ging nog wel, maar uiteindelijk ging de verharde weg over in een zand/ modder pad.  Aangezien het gisteren behoorlijk geregend heeft was dit echt bijna niet te doen. We moesten met onze Toyota corola helemaal de berg omhoog. We waren nog niet halverwege en dachten toen:waar zijn wij aan begonnen!  Maar op dat moment hadden we geen keus meer en moesten we wel naar boven. Omdraaien ging namelijk niet. Namate we hoger op de berg kwamen hoe slechter het werd. We kregen het erg benieuwd.  Als het was gaan regenen hadden we nooit meer beneden gekomen.  Nog twee flinke stenen geraakt met de onderkant van de auto.  We waren bang dat we de oliekarter kapot hadden gereden,maar dit was gelukkig niet het geval.  We zijn goed boven aangekomen.  We hadden boven een dorpje verwacht, maar dit viel tegen. Het was dus niet echt een dorp maar gewoon een stuk land met anderhalf hutje. We hadden er dus meer van verwacht.  Toen moesten we daar ook nog lunchen!  We kregen maïs pap, pompoen drap, spinazie drap en nog niet afgestorven kip.  Die kip was super taai!!! Maar ik heb met van mijn goede kant late zien en me niet laten kennen en heb toch een klein bordje leeg gegeten.  Remy vond het trouwens ook niet voor herhaling vatbaar.  Maar toen kwam het. We moesten niet bang zijn om nog een keer op te scheppen.  We hebben vriendelijk bedankt. Moesten trouwens ook met de vingers eten. Hihi. Na de lunch konden we beginnen met de terug reis. Die zelfde weg moesten we natuurlijk ook weer naar beneden. Hier hebben we in totaal 45 minuten over gedaan, maar zijn goed beneden aangekomen.  Achteraf gezien hadden we met onze auto helemaal niet naar boven moeten gaan, maar ja weer een les voor de volgende keer.  De gids hadden we halverwege de berg al af gezet. Nadat we beneden waren zijn we naar het voetbalstadion gegaan. We hadden van de gids begrepen dat er vanmiddag namelijk gespeeld werd. We hebben twee kaartjes gekocht voor opgeteld €2, 50. Geen geld dus. Nou dit was echt een geweldige beleving. We waren echt de enige blanke in het stadion.  Maar wat zijn we vriendelijk ontvangen.  Er werd super leuk op ons gereageerd.  Er werd ook af en toe wrl eens raar gekeken.  Sommige maakte zelfs een praatje. Toen de eerste wedstrijd afgelopen was begon de tweede. Hier is het normaal dat je twee wedstrijden achter elkaar kijkt. Er werd gezongen en gefeest op de tribune.  Er werd gevoetbald in de Swaziland cup. Wij hadden er nog nooit van gehoord.  Jullie vast ook niet.  Na de wedstrijd zijn we terug naar ons hutje gereden.  Hebben net weer heerlijk gegeten. Doen nog nog ff gauw een drankje en gaan slapen. Morgen willen we al vroeg in de morgen naar St Lucia rijden.