Vanuit Stutterheim naar Addo

19 maart 2013 - Addo, Zuid-Afrika

Het wordt misschien wat eentonig, maar ook vandaag hebben we weer een schitterende dag gehad.  We zijn vanmorgen rond 07.30 uur vanuit stutterheim vertrokken richting Addo.  Het zou een route zijn van ongeveer 275 km. Eerder deze week hadden we al contact gehad met de eigenaren van het de volgende b&b over de mogelijkheden in het Addo Elephant park. Vandaar dat we zo vroeg mogelijk wilde aankomen.  Onderweg ook weer een hele mooie route gereden door de bergen.  Maar je ziet ook erg veel tegenstellingen in arm en rijk. Vooral de sloppenwijken. Het is niet meer dan wat platen tegen elkaar gezet en op het dak liggen platen met grote stenen. Zo waaien de platen niet weg als het hard waait. Ook zie je veel ziekenhuizen of medische service punten, maar wel veelal ver bij de dorpen af. Dus hebben ze medische hulp nodig moeten ze een behoorlijk aantal km lopen.  Soms niet te begrijpen dat de mensen hier zo kunnen lachen en zo vriendelijk zijn.Net na de middag zijn we aangekomen in ons volgende b&b. Het is een oud landhuis/boerderij.  Het wordt gerund door een Nederlands gezin dat hier al 13 jaar woont. Ze hebben hier een boeren bedrijf opgezet. Het is super leuk en mooi maar wel in the middle of nowhere. We hebben de spullen in de kamer gezet en wat info gevraagd over het addo park. De eigenaresse adviseerde ons om eerst zelf wat rond te rijden en daarna eventueel nog een tour met een gids te doen. Zo gezegd zo gedaan.  Om 13.45 uur reden we zelf in het park om de big 5 te spoten.  Dit was niet zo gemakkelijk, omdat we op het heetste van de dag rond reden en omdat er veel bebossing was. We hebben de olifant, zebra, hyena en het wrattenzwijn gezien. Niet zo heel erg veel dus, maar om 19.00 uur hadden we nog een nacht tour geboekt met een gids. Tijdens deze tour hebben we ook weer olifanten, buffels, jakhalzen en hyena s gezien. Die hyena en jakhals zeggen we bij een karkas van eenolifant.  Het stonk er behoorlijk.  Die olifant was namelijk al vanaf donderdag dood en lag dus te rotten, maar de dieren zijn er gek op. Dit was dus heel mooi om te zien. De tour duurde 2 uur. Was opzich ook lang genoeg, want s svonds koelt het toch aardig af.  Het was nog maar 15 graden en als je dan in een open jeep zit wordt het er niet warmer op. Morgen vertrekken we naar Knysna. Dat zal ongeveer 340 km worden. Onderweg kunnen we van alles zien en doen, maar we kijken morgen even wat we precies willen.